Agnes Lindhagen Byström
1885-09-03 1968-08-11 82 år
Agnes Lindhagen, f. Byström (1885 - 1968), hörde till den skara välutbildade kvinnor, som vid 1900-talets början sökte sig till journalistyrket. Hon hade en kandidatexamen från Uppsala och hade studerat språk vid Brown University i Providence, USA. Under åren 1910 - 1916 var hon anställd på Stockholms Dagblad. Hon var även verksam som översättare. Signaturer: -dh-,
dhag, Mab, Dhag.
Riksarkivet SE/RA/770006

Partner
Gift med Arthur Lindhagen 1911-08-21
Artur (född 21 juli 1884, död 14 februari 1950) var bland annat domare och justitieråd. Hans främsta insats var arbetet med att utarbeta lagar om arbetsrätt och införandet av Arbetsdomstolen. Han ledde även kommissionen som utredde skotten i Ådalen 1932. Sin karriär avslutade han som hovrättspresident för Svea hovrätt.
Klicka här för att lägga till text.
Föräldrar
Barn
Jacob Olof Lindhagen
1916-06-27 1991-03-04
Gift
1911-08-21
Stockholmstidningens redaktion
Arhur Lindhagen
1884-07-21 1950-02-14
Hovrättspresident, domare justitieråd


Utbildning
Witlockska samskolan
Tog examen i den första kullen av studenter 1904
Brown university , Providence
Rhode Island
Uppsala universitet
Ligan
eller som de själva kallade sig:
Pennskaftet
Pennskaft kallades de kvinnor som arbetade som
journalister i början av 1900-talet. En del säger att det var ett
feminint alternativ till slanguttrycket murvel. Många säger att det
var menat som ett skällsord. Men klart är att kvinnorna stolt
kallade sig själva för "pennskaft".
Skillnaderna mellan kvinnor och män inom journalistyrket var
tydliga på den tiden. (Idag är särbehandlingen oftast mer
svårgenomskådad.) Pennskaften hade till exempel bara hälften i
lön mot vad manliga journalister tjänade då. De fick ofta jobba
med "kvinnospalter" eller "kvinnosidor" i tidningarna – och då som
nu sågs "kvinnomaterial" som lågstatusjobb. Pennskaften ville få
jobba med allt nyhetsmaterial.
Det fanns alltså ett behov av att stödja varandra. Därför bildades
flera lösa nätverk mellan pennskaften i början av 1900-talet. Det
mest kända är Ligan. Men trots att Ligan är känd, vet ingen helt
säkert när den bildades, eller exakt vilka som egentligen ingick i
den. Troligen bildades Ligan 1909 eller 1910.
Den mest kända av Ligans medlemmar var Elin Wägner. Hon var
antagligen också en av initiativtagarna. Andra var bland annat:
Elin Brandell, född Henriques (1882-1963)
Cèlie Brunius, född Cleve (1882-1980)
Elisabeth Krey (1878-1965)
Vera von Kræmer (1878-1940)
Ellen Landquist (1883-1916)
Agnes Lindhagen, född Byström (1885-1968)
Gerda Marcus (1880-1952)
Ester Blenda Nordström (1891-1948)
Ellen Rydelius (1885-1957)
Medlemmarna i Ligan träffades ibland hemma hos varandra,
ibland på sitt stamfik, Söderbergs konditori på Hamngatan i
Stockholm. Vartefter tog de in fler medlemmar i Ligan. Även när
flera slutat på tidningarna och blivit frilansjournalister eller skrev
böcker fortsatte de vänskapen med varandra, oftast resten av livet.
Pennskaftens biografdrama
Soaré för utlandsresor
Ligans mest utåtriktade aktion var en soaré. Varje år delade
Publicistklubben ut ett resestipendium – till manliga journalister.
Pennskaften hade ofta bättre språkkunskaper än sina manliga
kollegor, de flesta hade studerat, men de hade alltså inte en chans
på de eftertraktade utrikeskorrespondentjobb som resestipendierna
innebar.
En vinterkväll 1911 bestämde sig Ligan för att skaffa fram pengar
som kunde bli grund till ett resestipendium för kvinnor. De skulle
ordna en soaré, och visa en film som de själva skulle spela in, om
en kvinna som sökte, och fick, jobb som journalist. Filmen hette
Hon fick jobbet eller Exkonung Manuel i Stockholm. Elin Wägner
fick skriva manus med hjälp av Ellen Landquist, som också spelade
huvudrollen. (Det blev en av de första filminspelningarna i
Sverige.) Dessutom bad de några av dåtidens kändisar att
uppträda. Kvällen blev en succé.
Från 1913 delades Pennskaftens resestipendium ut, och det
betydde mycket för dem att få prova att jobba som utrikeskorrespondenter.
Rundbrev
Ellen Rydelius brukade skicka "rundbrev" till de övriga i Ligan. Det
här var ju långt före mejl och internet, så det fungerade så att hon
skickade brev till en av de andra, som sedan skickade vidare brevet
till nästa i tur, troligen mest via bud till varandras tidningar. Såna
brev finns bevarade från 1931, 1934 och så sent som 1956.
https://www.kvinnofronten.nu/Formodrar/Special/Ligan/ligan.htm

Hon fick platsen
eller exkonung Emanuel i Stockholm
Regi
Manus
Foto
Medverkande:
Ellen Landquist hjältinnan, fröken X
Harald Sohlman en rådgivare
Oscar Hemberg redaktören
Adolf Laurin kvinnofridstöraren
Daniel Landquist exkonung Manuel
Nils Ringström tecknaren
Elin Wägner platssökande kvinnlig journalist
Elin Brandell platssökande kvinnlig journalist
Ellen Rydelius platssökande kvinnlig journalist
Eira Hellberg platssökande kvinnlig journalist
Agnes Byström platssökande kvinnlig journalist
Anton Karlgren en man
Filmen spelades in under primitiva förhållanden tidigt under vårvintern 1911. Den gjordes "till förmån för bildandet af de Kvinnliga Journalisternas Stipendiefond" och gavs första gången vid "Pennskaftens soaré" på Grand Hotel den 17 februari som ett bland många inslag. Samtliga roller spelades av mer eller mindre kända stockholmsjournalister, som krediterades med sina signaturer. Dagen därpå kom biografpremiären på Apollo, där filmen höll sig kvar anmärkningsvärt länge.
En av initiativtagarna och "aktörerna", Ellen Rydelius, ägnar några sidor av memoarboken "Leva randigt" åt inspelningen av Hon fick platsen. Hon skriver bl a (s 88 f):
"Den första och -- såvitt jag vet -- enda pennskaftsfilmen inspelades under rätt säregna förhållanden. Det skedde i det fria, på dansbanan i Sickla folkpark, utan några Jupiterlampor, bara med den bleka vinterdagern som ljuskälla. På trägolvet restes några kulisser som ibland föreställde redaktionsrummet, ibland Grand Hôtels vestibul. Snön kunde inte helt sopas bort från brädgolvet, men det spelade ingen större roll. Ty filmen var så pass mörk att lite snö inte märktes. (-)
Det fanns inga utskrivna roller, och i hotellvestibulen sprang vi om varandra och frågade regissör Axelsson:
-- Vad ska vi säga?
-- Säg vad f-n ni vill, blev svaret, bara ni rör på munnen.
(Så kunde det gå till på stumfilmens tid!)
För vår tids kräsna filmpublik låter allt det här mycket naivt och barnsligt. Regin lämnade nog också åtskilligt att önska. Så hade man t ex glömt bort att det borde finnas resande i Grands vestibul. Där agerade bara portieren och journalisterna alldeles ensamma. Men filmen blev trots allt en succés."
källa https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=3239#comments
Filmen finns tyvärr inte bevarad